شاپور قریب، کارگردان سینمای ایران درگذشت
نوشته شده توسط : iyem

عیادت اصغر فرهادی و عزت الله انتظامی از شاپور قریب

شاپور قریب، کارگردان سینمای ایران امروز ۱۶ خرداد ماه به علت بیماری آلزایمر، درگذشت.

آقای قریب در سال ۱۳۱۱ در سمنان به دنیا آمد. او فعالیت هنری خود را با تئاتر آغاز کرد و بعد از حدود دو دهه فعالیت در عرصه تئاتر و سینما اولین فیلم سینمایی خودر ا ساخت. ملاقات، عنوان آخرین اثری است که از آقای قریب به جا مانده است. این فیلم در سه اپیزود تهیه شده که یکی از اپیزودهایش به نام ایستگاه آخر متعلق به شاپور قریب است. ایستگاه آخر قصه زنی است که قبل از مرگ شوهرش در تدارک مراسم کفن و دفن اوست.

فیلم سه اپیزودی "ملاقات" شامل اپیزود "چسب زخم" به نویسندگی و کارگردانی هادی مقدم دوست، اپیزود "ملاقات" نوشته محمود خداکریم و کارگردانی عباس رافعی و اپیزود "ایستگاه آخر" نوشته عباس رافعی است که شاپور قریب آن را کارگردانی کرده است.

شاپور قریب در فیلم "سه دیوانه" دستیار جلال مقدم بود. جلال مقدم، سینماگر ایرانی هم در سال ۱۳۷۵ درگذشت.

آقای قریب ساخت فیلم هایی چون "ممل آمریکایی" با بازی بهروز وثوقی،"کاکو"، "رقاصه شهر"، "اشک و لبخند"، "هفت تیرهای چوبی" که کانون پرورش فکری کودک و نوجوان تهیه کننده آن بود و اسفندیار منفردزاده، آهنگسازش را، در کارنامه خود دارد. "بگذار زندگی کنم" با بازی افسانه بایگان و مهدی هاشمی و "سایه های غم" با حضور جمشید مشایخی و شهلا ریاحی از جمله آثار پر فروش آقای قریب در بعد از انقلاب بود.

"سریال روزگار جوانی" که با فیلمنامه اصغر فرهادی از سریال های پر بیننده تلویزیون ایران محسوب می شد را نیز شاپور قریب کارگردانی کرده بود.





:: برچسب‌ها: دریا ,
:: بازدید از این مطلب : 398
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: